Kort historik

Kvibergs Skytteförening (KSF) bildades år 1898 och har till dags dato verkat oavbrutet. Föreningen bestod vid bildandet till största delen av officerare vid dåvarande A2, som sedermera kom att bli Göta Luftvärnsregemente (Lv6). Sedan föreningens grundande fram till år 1994 har samtliga ordföranden utom två varit militärer, oftast regementes-chefen. Till en början sköt man endast utomhus, på avstånd upp till 600 meter på olika skjutbanor på Kvibergsområdet. Skytte bedrevs till en början med både gevär och pistol. 1946 fick pistolskyttet en egen förening i och med bildandet av Kvibergs Pistolklubb.

KSFs klubbhus, Skyttegården, uppfördes 1943 och man kunde nu börja skjuta inomhus, vilket man till en början gjorde med krutvapen, sedermera med luftvapen. Till en början utgjorde inomhusskyttet enbart en inkörsport till utomhusskyttet med mauser-gevär, men genom åren har inomhusskytte och så kallat korthållskytte utvecklats till självständiga idrottsgrenar.

Uppdaterad: 02 NOV 2010 14:31

Vill du bli sponsor till Kvibergs SF?

This is a mailto link

SPONSORER