Verksamheten

Översiktlig verksamhetsbeskrivning

KSF har i dagsläget ca 300 medlemmar, varav nästan alla är aktiva i någon grad. Av dessa är cirka 200 ungdomar under 20 år. Föreningen ordnar ett stort antal egna tävlingar och deltar dessutom i de tävlingar som arrangeras i Svenska Skyttesportförbundets regi. Sedan slutet av 1980-talet har vi dessutom haft ett omfattande internationellt utbyte och tävlat i bland annat Norge, Finland, Danmark & Tyskland.

KSF har tillgång till ett antal lånevapen av högsta kvalitet samt annan skytteutrustning som används i verksamheten. Föreningen äger 20st moderna elektroniska tavlor av märket MegaLink. Detta innebär att föreningens skyttar har möjlighet att bedriva skytte utan att behöva köpa egna vapen och annat. De skyttar som tävlar på elitnivå brukar dock skaffa egen utrustning och har i sådana fall möjlighet att få egna nycklar till anläggningarna och kan därmed bedriva egen träning i stor omfattning.

KSF bedriver gevärsskytte på 50 och 10 meter. På 50 meter används ett korthålls- eller "salongsgevär", vilket har en kaliber på 5,6 mm. Denna skytteform bedrivs utomhus, i första hand under sommarhalvåret. Inomhus skjuter man på 10 meter med luftgevär, kaliber 4,5 mm.

Verksamheten på 10 meter (Luftgevär)

Luftgevär är normalt sett det första vapen du som nybörjare provar. Det är den billigaste skytteformen, skjuts inomhus och kan med andra ord utövas under hela året. Inom föreningen finns skyttar mellan 5 och 75 år som i någon form skjuter med luftgevär och det är alltså en utmärkt aktivitet för hela familjen.

Luftgevärsskyttarna kan indelas i tre grupper. Vi har dels nybörjargrupper, dels utvecklingsgrupper, dels elitskyttar.

Luftgevär är vår till omfattningen största verksamhet. Under vinterhalvåret utnyttjas skjuthallen maximalt under kvällar och helger. Under en normal vecka under säsongen genomförs närmare 300 skjutpass på 10-metersbanan.

Verksamheten på 50 meter (korthållsgevär)

På grund av avsaknaden av egen skjutbana har vi numera endast en elitgrupp i korthållskytte och denna grupp tränar och tävlar på andra föreningars skjutbanor. Kvibergs SF samarbetar med Örgryte Skytteförening - vi hänvisar därför ungdomar som vill prova 50m-skytte till Örgrytes verksamhet.

Verksamhet på 300 och 200 meter (mauser)

Denna verksamhet har historiskt varit basen i föreningens verksamhet. Tyvärr kan KSF sedan hösten 1997 inte erbjuda sina skyttar någon skjutbana för skytte på 200 och 300 meter. Denna verksamhet har därför fått upphöra.

Elitverksamhet

Både luftgevär och korthåll är olympiska grenar och flera av våra skyttar siktar mot att nå den yppersta internationella eliten. För att nå dit måste man träna oerhört mycket och mångsidigt under långa perioder. Det räcker inte med att skjuta, man måste träna kondition, i viss mån styrka och balans, samt inte minst mentalt. Flera av våra elitskyttar tränar periodvis upp till 80 timmar per månad och tävlar dessutom mycket, både i Sverige och utomlands. Kvibergs elitgrupp består av ett tjugotal mycket duktiga skyttar som tävlar i hela Sverige. Bland dessa har vi ett flera svenska mästare, några nordiska mästare och europeiska (junior)mästare. Flera av dessa skyttar har blivit uttagna till olika landslagsuppdrag i både luftgevärs- och 50m-skytte, här kan nämnas världsmästerskap, europamästerskap och ett flertal World-Cuptävlingar, bland annat i USA, Kina, Mexiko, Serbien, Italien, Kroatien, Frankrike, Tyskland, Thailand, Ryssland och Australien.

Föreningsledare

För att kunna hålla igång verksamheten för nybörjare och utvecklingsgrupper krävs det naturligtvis duktiga och engagerade ledare. Inom KSF hjälper elitskyttarna till som ledare enligt ett rullande schema, tillsammans med bland annat föräldrar. Detta system har visat sig fungera mycket bra. Även då det gäller tävlingsarrangemang, administration, med mera, drar elitskyttarna ett tungt lass.

Stora arrangemang

KSF fungerar ofta som arrangör av stora tävlingar, till exempel olika SM-tävlingar. 2004 var Kvibergs SF en av huvudarrangörerna till Luftvapen-EM som avgjordes på Scandinavium. Varje år arrangerar vi dessutom flera mindre tävlingar för skyttar inom närområdet, samt så kallade testtävlingar (landslagskval) på luftgevär och korthåll.

Uppdaterad: 18 SEP 2013 22:07

Vill du bli sponsor till Kvibergs SF?

This is a mailto link

SPONSORER